یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. این فروشگاه (که اصطلاحاً به آن merchant گفته میشود)، میتواند با استفاده از افیلیت مارکتینگ، فروش محصولات خود را بالا ببرد. merchant با سایتهایی که قصد کسب درآمد از طریق معرفی محصول را دارند ارتباط برقرار میکند. این سایتها که به آنها ناشران افیلیت مارکتینگ گفته میشود، با قرار دادن تبلیغات بنری یا متنی در سایتشان و لینک به سایت merchant پیشنهاد خرید محصول را به بازدیدکنندگان میدهند. درصورتیکه بازدیدکننده بر روی لینک کلیک کند و از آن سایت خرید کند، merchant مبلغی را به ناشر تبلیغات پرداخت میکند. این مبلغ میتواند مبلغی مشخص (برای عضویت در خبرنامه و یا دانلود محصولات) و یا درصدی از فروش محصول باشد.
نکته قابلتوجه دیگر این است که اگر بازدیدکنندهای بر روی لینک افیلیت کلیک کند، ولی در آن لحظه تصمیم به خرید نگیرد و بعداً با مراجعه به سایت آن محصول یا محصولی مشابه آن را بخرد، با توجه به ثبت اطلاعات توسط کوکیهای سایت merchant و ناشر افیلیت، خرید از طریق معرفی ناشر افیلیت ثبتشده و مبلغی از فروش به ناشر افیلیت پرداخت میشود.